Online communicatie: Een haat-liefde romance

Persoonlijk vertrouwen

Nee, zonder Internet kunnen we niet meer als je ziet hoe stevig het inmiddels geïntegreerd is in onze cultuur (tenminste dat denken we). We halen er informatie af, via Internet hebben we direct (beeld)contact met elkaar, we volgen elkaars levens via socials, luisteren naar muziek en kijken films, we kunnen consumeren hoe en wanneer het ons uitkomt enz. Heerlijk, wat een vrijheid! 

Toch?

Inmiddels verkeren we in een fase dat we ons afvragen of al die informatie en activiteit wel nodig en te vertrouwen zijn. In hoeverre deze vorm van (digitaal) contact een positieve invloed heeft op onszelf en de wereld om ons heen. Weten we eigenlijk nog wel wat waarheid en echtheid is aangezien communicatie via Internet ook een aantal cruciale zintuigen buitensluit, zintuigen die we nodig hebben om onze volledige intuïtie in te kunnen zetten.

Echtheid

Soms kom ik iets tegen op socials of op een website waar ik ineens wakker van word. Het weet de juiste snaar bij me te raken met woord en beeld, het maakt me nieuwsgierig. Als dan blijkt dat het ook nog voor mij echt iets waardevols toevoegt, dan heb ik vertrouwen. Het past binnen mijn werkelijkheid en bevredigt mijn behoeften. Gevolg is dat ik een connectie aan wil gaan met die persoon of dat merk. Hoe dichter de communicatie op mijn eigen identiteit zit, hoe meer ik me thuis en veilig voel.

Identiteit: waarden en vormen

De waarden van je merk goed kennen en die vertalen naar communicatievormen zorgt ervoor dat je direct contact kunt maken met de mensen die binnen je doelgroep vallen. Hoe je die waarden vervolgens gaat communiceren is vooral een kwestie van enerzijds generiek onderzoek, maar anderzijds ook van trial and error, want als het goed is ben jij uniek in je identiteit en bestaat jouw specifieke invulling nog niet.

Als je oprecht bent kun je succesvol vernieuwend zijn. Jouw doelgroep heeft onmiddellijk door of je oprecht en echt bent; ze wordt wakkergeschud of niet. Wil je een sterke identiteit, dan zal je het lef moeten hebben jezelf te zijn.

Eigenlijk willen we digitaal contact met de beleving van fysiek contact. 

Waarde van oprecht contact

Hoe kunnen we deze haat-liefde romance nou in een iets waardevoller vaarwater krijgen; de ingeslopen achterdocht wegnemen in onze communicatie? Meer echtheid zou het ideale antwoord zijn, maar hoe breng je dat over? Ik weet het ook niet zéker, ik kan wel bij mijzelf te rade gaan wat ik nodig heb in contact met anderen en wanneer ik me veilig genoeg voel om iets aan te nemen. 

Hier een lijstje met een aantal elementen die mijns inziens onderdeel uit zouden kunnen maken van online communicatie dat zo dicht mogelijk bij echtheid komt:

  • hoogwaardige content (kwaliteit boven kwantiteit)
  • realistische en haalbare verhalen vertellen
  • duidelijkheid over merkwaarden
  • vraagstelling, spiegelen
  • uitnodiging tot persoonlijke interactie
  • luisteren
  • lef hebben om te falen, het anders te doen
  • humor
  • zelfspot en zelfreflectie