Content Creation Grafisch Ontwerp

Contentstrategie

Alles is content! En dat is grotendeels ook zo. Uiteraard is de eenheid van verschillende communicatie-onderdelen, zowel on- als offline, belangrijk. Het vertalen van merkstrategie naar online communicatie is soms lastig omdat content voor online iets heel anders is dan voor bijvoorbeeld voor een brochure. En dan is er nog het verschil tussen de website en de verschillende social-mediakanalen. Een goede contentstrategie is hier de basis van.

Contentstrategie voor websites

Je website heeft vaak voor jou een hoofddoel; bijvoorbeeld het verkopen van een product of dienst. Wellicht heb je al duidelijk wie je doelgroepen zijn, maar communiceer je ook vanuit die doelgroepen? Of ben je vooral informatie aan het zenden? Vaak is het laatste het geval en dat is logisch want je wilt zoveel mogelijk vertellen wat je doet en wat je aanbiedt. Hierbij ga je misschien voorbij aan wat de concrete vragen van je ‘persona’s’ zijn en op welke wijze zij aangesproken willen worden? Ik kan je adviseren, maar kan ook (delen) voor je uitvoeren.

Bij het creëren van content is het van belang dat duidelijk is wie jouw doelgroepen zijn. Door middel van UX-design kun je zorgen voor een goede customer journey op de website en een positieve beleving door de bezoeker.

Binding

Content is meer dan tekst en beeld, je gaat ook kijken op welke wijze je bezoekers aan je kunt binden. Hier zijn legio mogelijkheden voor die bij voorkeur gepast en origineel zijn. Het opstellen van een contentstrategie is echt maatwerk, ik kom graag eens met je hierover brainstormen.

Je kunt mij ook inhuren voor professionele fotografie, volledig binnen de contentstrategie.

Contentstrategie voor social media

Social media; een begrip dat daarbinnen vele verschillen kent. Elk kanaal heeft andere gebruikers en een andere identiteit en functionaliteit. Het woord zegt het al: social… Het is een sociale omgeving, mensen zitten erop om anderen te volgen en hun eigen input te leveren. Als je als bedrijf alleen maar gaat verkopen of mensen gaat overvallen met informatie (zenden), dan bereik je niemand. Zaak is het kanaal goed te kennen en jouw doelgroep daarbinnen ook.

Doelen stellen

Dus ook hier is je doelgroep weer van groot belang. Vervolgens moet je je realiseren dat posts of stories die je hierop zet vooral op moeten vallen en kort zijn. De aandacht is kort, behandel het ook zo en maak het niet te professioneel, het moet immers kost zijn wat iemand tussendoor even mee kan pakken. Zo kan elke post een ander doel hebben: is het merkzichtbaarheid, aandacht trekken, informeren of om de bezoeker tot een conversie te verleiden.

Belangrijk is dat je diverse content blijft aanbieden, zowel inhoudelijk als de soorten toepassingen (foto, foto en tekst, 30s filmpje, vlog etc. Maak op basis van je corporate communicatie (wat voor een klein bedrijfje groots klinkt, maar net zo van toepassing is) een goede social-mediastrategie. Maar realiseer je ook dat je hierbinnen veel ruimte moet hebben voor lef.

Background